Headlines News :
Home » » ParpuKari Keturunan Raja Mandeliar?

ParpuKari Keturunan Raja Mandeliar?

Written By Scud on Saturday, March 6, 2010 | 6:19 PM

Menurut kata Sahibul Hikayat, pengarang Sejarah Melayu, Raja Mendeliar merupakan orang terkaya di Melaka dan beliau berbalah dengan Nina Sura Dewana iaitu penghulu segala saudagar Melaka. Namun kerana peranan Si Kitul, akhirnya Raja Mendeliar percaya bahawa Nina Sura Dewana telah berpakat dengan bendahara untuk membunuh beliau. Apabila Raja Mendeliar mendengar cerita Si Kitul, maka beliau mengambil surat hutang Kitul dan mengoyakkannya dan berkata yang hutang tuan hamba sekati emas itu halallah dunia akhirat.

Akibat hasutan dan fitnah Si Kitul, Raja Mendeliar memberikan hadiah emas kepada laksamana dan meminta laksamana menyampaikan kepada sultan bahawa bendahara cuba untuk menderhaka.

Sultan, apabila disembahkan oleh laksamana mengenai penderhakaan bendahara terus membuat keputusan tanpa usul periksa dengan membunuh bendahara dan keluarganya kecuali Tun Fatimah.
Itu Raja Mandeliar dizaman kesultanan Melaka. Kini dizaman kesultanan Perak, Raja Mandeliar masih wujud. Kalau dahulu Si Kitul adalah sahabat tetapi kini Si kitul adalah musuhnya pula.

Semua blogger tahu, ParpuKari cukup benci kepada KJ. Entah mungkin KJ pernah jentik kemaluan ParpuKari semasa kecil dahulu, tiada siapa yang tahu.


KJ @ Si Kitul

ParpuKari sering melebelkan KJ adalah si Kitul. Sedangkan dia lupa dia juga sering memfitnah blogger lain. Maka eloklah dia juga dilabel sebagai Raja Mendeliar. Bahkan dia sendiri keturunan yang sama susur galur dengan Raja Mendeliar Melaka dahulu kala (mamak).


ParpuKari @ Raja Mendeliar

Perang Raja Mendeliar dengan Si Kitol semakin hangit. Entah siapa yang bakal tewas, tiada yang tahu. Tetapi cuma satu realiti yang nampak, sebilangan besar blogger mula menolak Raja Mendeliar dan mengakui Raja mendeliar bukanlah blogger yang beretika.

Nampaknya sejarah lama terus berulang. Cuma berlaku diwaktu dan situasi yang berbeza. Sekiranya tiada siapa yang mengambil pengajaran dari kisah terdahulu, maka kesilapan silam akan terulang kembali.
Share this article :

0 comments:

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Pahang Post - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger