Headlines News :
Home » » PENGGIAT SENI TRADISIONAL

PENGGIAT SENI TRADISIONAL

Written By Scud on Tuesday, November 16, 2010 | 12:09 PM


PADA masa kini, seni yang "dikacukkan budaya barat" bukan sahaja memberi implikasi negatif terhadap budaya muzik tanah air bahkan impaknya begitu dirasai aktiviti kebudayaan dan kesenian tradisional seperti mak yong dan bangsawan.

Ini menyebabkan penggiat seni tradisional seperti mak yong dan mek mulung, hanya tinggal segelintir sahaja dan kebanyakan mereka ini bukanlah dari generasi muda tetapi golongan berumur.

Mungkinkah ini memberi erti jelas bahawa penggiat seni budaya tradisional sudah semakin pupus berikutan kurangnya pembabitan generasi muda dalam bidang ini?

Menyangkal dakwaan itu, Rektor Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Datuk Dr. Mohamed Najib Ahmad Dawa berpandangan penggiat seni aktiviti tradisional masih ada, namun ia sudah semakin berkurangan.

Menyifatkan penggiat seni sebagai "tebing sungai" yang setiap hari mengalami kehakisan, Dr. Mohamed Najib berkata tidak ramai golongan muda berminat membabitkan diri dalam aktiviti sedemikian.

"Kita tidak boleh kata penggiat seni aktiviti tradisional ini sudah pupus kerana ia masih ada lagi cuma berkurangan saja. Hakisan aktiviti tradisional ini bukan bermula sekarang, tetapi ia sudah bermula sejak dari dulu lagi," katanya ketika ditemubual Bernama baru-baru ini.

Merujuk kepada pelbagai faktor yang boleh menyebabkan terhakisnya aktiviti tradisional itu, Dr. Mohamed Najib menekankan, budaya kehidupan masyarakat masa kini merupakan punca utama penggiat seni generasi muda semakin berkurangan.

Ungkapan 'rumpun Melayu' bukanlah asing malah ia sudah sinonim bagi masyarakat negara ini. Namun, apakah kaitannya dengan aktiviti kebudayaan dan kesenian tradisional?

Dr. Mohamed Najib berkata kehidupan masyarakat negara ini yang terlalu membanggakan status individualistik akhirnya memberi kesan kepada 'rumpun Melayu', sekali gus mengakibatkan kurangnya pembabitan generasi muda dalam aktiviti tradisional.

"Kalau tinggal di kampung, jiran sebelah-menyebelah akan gunakan perkataan 'kita' dalam apa juga urusan sesama mereka seperti "anak kita macam mana", maksudnya anak kamu macam mana. Jadi istilah 'kita' banyak digunakan di kampung dan pelbagai perkara boleh dikongsi bersama.

"Berbanding tinggal di bandar, perkataan 'kita' jarang digunakan kerana sikap individualistik menyebabkan hilangnya 'rumpun Melayu' kerana rumpun itu dimaksudkan sebagai satu himpunan dan apabila orang Melayu sudah tidak berkumpul sesama mereka, akhirnya aktiviti kebudayaan dan kesenian tradisional itu semakin hari semakin hilang," katanya.

Beliau berkata aktiviti tradisional memerlukan pembabitan dari satu kumpulan besar dan bukanlah pembabitan individu, maka ini sekali gus memberi implikasi besar kepada usaha penambahan penggiat seni dalam kalangan generasi muda.

Apabila revolusi masa menyaksikan kehendak manusia yang inginkan semua perkara berlaku dengan cepat termasuk makanan, ini sedikit sebanyak menyumbang kepada terhakisnya aktiviti tradisional dalam kalangan generasi muda, katanya.

"Sebagai contoh, tarian tradisional hendaklah bermula dengan permulaan hinggalah penutup persembahan ada urutan-urutannya, tetapi dalam kehidupan masyarakat moden semuanya nak cepat jadi banyak urutan dalam tarian sudah dipotong .

"Kehidupan orang Melayu sama ada dalam tarian ataupun hubungan mereka sesama manusia, semuanya ada kaitan dalam menghidupkan aktiviti tradisional ini dan apabila kita hendak cepat dalam semua perkara kerana ingin menyesuaikan kehidupan moden, ini yang menyebabkan aktiviti tradisional terhakis sedikit demi sedikit," katanya.

Tambahnya, apabila aktiviti tradisional ini semakin hari semakin berkurangan, maka pembabitan generasi muda pun akan turut berkurangan.

Share this article :

0 comments:

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Pahang Post - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger