Headlines News :
Home » » Kempen Cegah Jenayah Di Pahang

Kempen Cegah Jenayah Di Pahang

Written By Scud on Thursday, September 22, 2011 | 11:07 AM

Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM) akan melancarkan kempen cegah jenayah peringkat negeri Pahang pada 1 Oktober depan.

Naib Pengerusi YPJM, Tan Sri Lee Lam Thye berkata, kempen tersebut yang bertemakan Remaja Bersatu Memerangi Jenayah akan berlangsung di Tunas Manja Temerloh bermula pada pukul 3 petang.

Katanya, kempen tahun ini memberikan fokus kepada golongan remaja bagi meningkatkan kesedaran dan tanggungjawab mereka memerangi jenayah terhadap diri sendiri, keluarga, ibu bapa, sekolah dan masyarakat.

“Kita harap melalui kempen ini dapat meningkatkan kesedaran remaja supaya mereka tidak terlibat dengan gejala negatif seperti penagihan dadah, jenayah juvana dan lain-lain lagi.

“Kempen ini yang dijalankan dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) bertujuan membantu negara menjalankan program pendidikan di kalangan generasi muda agar mereka menjadi warganegara yang bertanggungjawab dan berdisiplin,” kata Lam Thye.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja sehari ke Ibu Pejabat Polis Daerah Temerloh bagi membincangkan pelancaran Hari Pencegahan Jenayah Peringkat Negeri Pahang di sini hari ini.

Menurut beliau, generasi muda perlu diberitahu tanggungjawab yang besar mengenai peranan dan sumbangan mereka terhadap negara dan masyarakat apabila mereka dewasa nanti.

Katanya, mereka boleh dididik sejak di bangku sekolah lagi dengan memberikan peluang mereka untuk bersuara.

“Dari Januari sehingga Jun 2010, sebanyak 761 kes melibatkan pelajar sekolah dalam jenayah kekerasan dan harta benda dan kes itu menurun 2.6 peratus (741) bagi tempoh yang sama pada tahun ini.

“Jenayah kekerasan dan harta benda yang dilakukan oleh remaja yang tidak bersekolah ialah 1142 kes bagi tempoh Januari hingga Jun 2010 dan ia meningkat 278 kes atau 24 peratus bagi tempoh yang sama pada tahun ini,” kata beliau.

Sehubungan itu beliau berharap melalui kempen tersebut ia dapat menyemaikan nilai-nilai murni dan mengeratkan lagi budaya dan institusi kekeluargaan di kalangan generasi muda.
Share this article :

0 comments:

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Pahang Post - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger