Headlines News :
Home » , » Ahli PKR Tolak Anuar

Ahli PKR Tolak Anuar

Written By Scud on Tuesday, September 28, 2010 | 5:54 PM

Kekalahan beberapa pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam pemilihan di peringkat cabang semalam jelas membuktikan ahli-ahli parti itu di peringkat akar umbi menolak kepimpinan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Naib Presiden, Azmin Ali.

Malah, kekalahan tersebut merupakan isyarat awal kepada Anwar dan Azmin bahawa blok mereka akan berhadapan dengan masalah besar dalam pemilihan di peringkat pusat yang dijadualkan November ini.

Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), SD Johari Md. Yassin berkata, kekecohan yang berlaku dalam mesyuarat cabang antaranya di Kota Raja, Kuala Langat, Kapar, Klang dan Lembah Pantai menggambarkan betapa ketamakan serta kerakusan merebut jawatan dan pangkat telah mempengaruhi PKR.

‘‘Sememangnya kekalahan yang dialami oleh orang Anwar dan Azmin memberi satu tamparan hebat kepada mereka berdua, tetapi saya percaya ia lebih merupakan satu mesej yang mahu disampaikan oleh ahli-ahli kepada Anwar dan Azmin.

‘‘Saya percaya ahli-ahli semakin sedar bahawa Anwar dan Azmin adalah liabiliti bagi parti. Nampaknya percaturan mereka untuk terus menguasai PKR berhadapan dengan masalah,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kekalahan lima pemimpin kanan PKR dalam pemilihan di peringkat cabang semalam dan kesemua mereka merupakan orang Anwar serta Azmin.

Mereka ialah dua Naib Presiden PKR iaitu R. Sivarasa serta Mustaffa Kamil Ayub; Exco Selangor, Elizabeth Wong; Ahli Parlimen Teluk Kemang, Datuk Kamarul Bahrin Abbas dan Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul.

SD Johari berkata, berbanding pada setiap pemilihan sebelum ini Anwar dan Azmin mudah mengatur orang mereka untuk terus menguasai PKR.

Mengenai kekecohan yang berlaku di beberapa mesyuarat cabang di Selangor semalam, beliau berkata, PKR kini bukan lagi parti membela rakyat sebaliknya ia merupakan parti pengaut kekayaan dan kekuasaan khususnya di negeri-negeri yang ditadbir oleh pakatan pembangkang.

Atas sebab itu menurut beliau, semua anggota PKR sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan kemenangan calon masing-masing walaupun perbuatan tersebut sungguh memalukan.

‘‘Tidak dinafikan kekecohan yang berlaku itu berpunca daripada kekalahan calon-calon Anwar dan Azmin, tetapi sebab paling utama ialah kerakusan dan ketamakan mereka untuk merebut jawatan.

‘‘Ia juga berpunca daripada kegagalan Azmin sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Selangor mentadbir urus parti di peringkat negeri selain kegagalannya mendisiplinkan ahli parti,’’ katanya.

Pada satu peringkat beliau berkata, kekecohan itu melibatkan pergaduhan seperti yang berlaku di Kota Raja dan ia benar-benar memberi kesan buruk kepada PKR.

‘‘Di dalam pemilihan berkenaan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sri Andalas yang juga Exco Selangor, Xavier Jeyakumar dikatakan menumbuk pencabarnya, KS Kotappan. Berdasarkan maklumat terkini, Kotappan telah membuat laporan polis berhubung insiden tersebut.’’ katanya.

Menurut beliau, pemilihan PKR kali ini bukan sahaja tidak demokratik malah langsung tidak mengikut undang-undang.

Sementara itu bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, ahli PKR kini semakin meluat dengan tindak-tanduk Anwar yang memberi kebebasan sepenuhnya kepada Azmin mengatur calon pilihan mereka pada pemilihan kali ini.

‘‘Ini adalah bukti pemusatan kuasa oleh Anwar dan Azmin. Kini kuasa rakyat yang mereka laung-laungkan selama ini terpercik ke muka Anwar dan Azmin apabila ahli-ahli PKR sedar bahawa selama ini mereka telah dipergunakan untuk mencapai cita-cita peribadi pemimpin parti,’’ katanya.

Anuar percaya ekoran kekalahan calon pilihan Anwar dan Azmin, Penasihat PKR itu akan mengambil langkah menyekat kemaraan demokrasi tulen antaranya menyekat cabang yang tidak sealiran dengan mereka.

Share this article :

0 comments:

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Pahang Post - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger